2025. január 24-I KÖZGYŰLÉS ELŐTERJESZTÉSEINEK VÉLEMÉNYEZÉSE

 

Közgyűlés 2025.01.24. előterjesztések véleményezése

Ügyrendi javaslat: Az SZMSZ 37.§. (1) bekezdése alapján kérem szó szerint rögzíteni a következőket:

         Kérem napirendre venni a költségvetést megalapozó két rendelet-módosító javaslatomat:

a szociális és gyermekvédelmi dolgozó hűségjutalmának a megemelését, mert 10 évi munka után 66.500 Ft a harmadát éri 2022 óta a boltban,

Tizennegyedszer javaslom eltörölni a képviselők maguknak megszavazott ingyenes parkolását, amikor a polgármesternek másfélmillióról 3 millióra, 3 helyettesének fejenként havi egymilliós emeléssel közel két és fél millióra emelkedik a havija, visszamenőleg tavaly októbertől.

Az SZMSZ-t megsértve múlt hét pénteken küldte ki a költségvetési előterjesztést, kérem külön szavaztasson a napirendre vételéről elkésettsége miatt.

 

  1. Előterjesztés Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 2025. évi költségvetési rendelete megalkotásáról és a közszolgálati tisztségviselőkről szóló törvény végrehajtásáról szóló 26/2012.(IV.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Kérdés:

Önkormányzati törvény 32. § (2) bekezdés b) pontja alapján feltett kérdéseim a polgármester úrhoz a következők:

 

Az itt élők képviseletében négy főkérdésre várok választ, a bérek, nyugdíjak értékcsökkenése, a közvilágítás és a köztisztaság, valamint a tömegközlekedés. Mivel 2025 az elbocsájtások költségvetése,

Először legyünk túl a legsúlyosabb erkölcsi kérdésen? Az itt élők sírnak, a város politikai vezetői ezen nevetnek? Vagy együtt sírunk, együtt nevetünk?

Hogy lehet, hogy a hivatali dolgozók illetményalapjának emelése nem éri el a minimálbér emelésének százalékát, a 9%-ot, míg a város politikai vezetői 100%-os emelést kapnak visszamenőleg tavaly októbertől? Az adminisztrátorok bére gyalázatosan alacsony. Mit kíván tenni értük? A polgármester előterjesztésében szerepel, hogy a havija közel másfél millióról, több mint 3 millióra emelkedik, három helyettese egymillióháromszázezer helyet közel két és fél milliót kap havonta. Miért nincs differenciálás a 11 éve, 2 éve, 3 hónapja és eltérő végzettségű helyettesek között? Amit a dolgozók esetében megkövetel? Melyik napon kapják meg a döntéshozó Közgyűlési tagok az ígért 5 éves bérfelzárkóztatási programját? Miért nem adta ki idén a bérkalkulációt, hogy felelős döntést hozzanak a képviselők? Hány dolgozó kap bruttó pár száz vagy pár ezer forintos emelést, míg Ön másfélmillió helyett több mint hárommilliót zsebel be?

Hogy kívánja megmagyarázni az elöregedő város nyugdíjasainak, akik megalázó 3,2%-os emelésben részesülnek, ami pár ezer forintot jelent. Ha nem járt boltokban az új évben a házi tojás 90 Ft-ról 105 Ft-ra a finomliszt 240 Ft-ról 340 Ft-ra ugrott, a gyógyszerek árai drasztikusan nőttek. Hogy képzeli az egészséges Kaposvár programot? Önök esznek húst, gyümölcsöt, zöldséget, míg az itt élők krumplin és tésztán éljenek?

Ki a felelős, hogy 10 éve sötétség uralkodik? Mely napon járt le a szerződés szerint a közvilágítási korszerűsítési terv elkészítése? Ki a felelős, hogy újabb kormányengedélyt kell benyújtani? Ismét csúszik egy évet a munka elvégzése?

Melyik naptól lesz rend a közterületeken, amikor nem kell lehajtott fejjel ülnie az autójában, mert ha kiszállna végre látná, mi van a városban? A városi fórumokon az itt élők a szemébe mondták, hogy havonta menjen, mert arra a napra kitakarítanak. Nem gondolja, hogy kezd hasonlítani egy járási pártitkárra?

Melyik naptól állítja vissza a régi menetrendet, a régi járatszámokat és nevezi át az interpellációmra ígéretet tett megállókat? Tavaly a lakossági fórumon 2024 szeptemberére ígérte, miért nem tartotta be ezt az ígéretét sem?

Miért kerül további plusz 10 millióba, összesen 50 millióba a félévig üzemelő közbringa? Mennyi a tavalyi bevétel?

2024. évtől a szegélyes utak gépi tisztítását külön megállapodás alapján látjuk el, amelyre 25,4 millió Ft-ot terveztünk. Kivel mennyi időre szerződött a város? Hol lehet megnézni a takarítási tervet? Mikor, milyen útvonalakat takarítanak?

Az Egészséges Kaposvár 2030 programra 25 millió Ft-ot tervez. Ebből hány forint jut az orvosok, szakápolók díjazására?

Adott az önkormányzat 30 milliót egy egyesületnek erre a célra már, azt mire költötték?

49/2023. (IV. 27.) önkormányzati határozat 7) pont:

az Önkormányzat 2023. évi költségvetése céltartalékban az Egészséges Kaposvár program elkülönített kerete terhére 2023. évben legfeljebb 30 millió Ft támogatást biztosít a Kaposvári Szabadidő Egyesület részére az „Egészséges Kaposvár 2030” program tárgy évi feladatainak, illetve a szükséges eszköz beszerzések kiadásaira az Egyesület által készített részletes programterv és költségvetés alapján.

 

 Hozzászólás:

A 2025.évi költségvetés az elbocsájtások költségvetése. A cégek támogatásának 10%-os csökkentése és a Hivatal 6 fős hatékonyságra hivatkozó létszámleépítésé alapján.

A bérmegtakarítás az alpolgármesterek számának és díjazásának felülvizsgálatával kell kezdődnie. Mivel itt lehet a legtöbb megtakarítást elérni, ilyen magas bérek csak a politikai vezetőknél van az önkormányzati rendszerben.

Hagyományosan egy főállású alpolgármester volt Kaposváron. Így volt a jelenlegi polgármester is egyedül főállású alpolgármester (fizetése nem érte el a polgármester 45.000 Ft-os fizetését) Amikor még 10.000 lakóval több élt Kaposváron. Kétszer akkora volt a testület, és az önkormányzat látta el az alapvető közszolgáltatásokat, oktatást stb. Egy alpolgármester esetén nem kell elküldeni a dolgozókat, hiszen két alpolgármester évi 60 millió forintba kerül az itt élőknek.

A 2025.évi költségvetés a polgármester saját költségvetése. Több mint tízszer többet kap, mint a minimálbéren dolgoztatott emberek. Vajon az itt élő nyugdíjasok közül hányan kapnak 300.000 Ft-os nyugdíjat?

A polgármester havija másfél helyett több mint hárommillió, három helyettese fejenként 1,3 millió helyett közel két és fél milliót kaphat visszamenőleg tavaly októbertől.

[3.048.650 Ft (évi 36.583.800 Ft) a három főállású alpolgármestereknek fejenként 2.438.920 Ft-ot (évi 29.267.040 X 3 87.801.120 Ft) jár. Az itt élőknek évente 124.384.920 Ft-ba kerül a négy politikai vezető, ami 5 évre vetítve 621.924.600 Ft. Amihez még jön egy tekintélyes munkáltatói járulék, így több mint 700 millió lesz a vége.]

Több mint félmilliárdot öt év alatt, több mint 700 millió az itt élők pénzéből? Négy kaposvári dolgozó mikor keresett és hol ennyit?

Na ezért nem készült el az előterjesztés a bizottsági hétre, ezért nincs az itt élőknek közmeghallgatás a költségvetés ismeretében. Mert szégyellik, sunnyognak.

[Sok vörös vonalat lépett át a polgármester az elmúlt években. Ilyen volt az itt élők ivóvize terén a víziközmű és szolgáltatás államosításában való szolgai közreműködés. Előtte történt az állam részéről a megyei jogú városok vezetői részére a milliós javadalmazásuk közel másfélmillióra emelése.

Most az itt élők pénzének, az iparűzési adó többletének elvonása előtt, tavaly októbertől másfél helyett hárommilliós havi vár a megyei jogú városok vezetőire.

Kit képvisel ma Magyarországon egy város polgármestere? Az államot, amely az itt élők jövedelmére fittyet hányva olyan javadalmazást állapít meg, amit az itt élők a helyi közszolgáltatások rovására kénytelen ki is fizetni? Vagy az itt élőket? Ez egy ördögi rendszer.]

A Kormányhivataltól kért állásfoglalás szerint a polgármester és a képviselők mandátum kezdete 2024. október 1. Még a saját képviselőit is átverte, amikor leszavaztatta velük az általam benyújtott hatályba léptetési rendelet-módosítást.

 [Kihasználta, hogy fogalmuk sincs az Alaptörvény és a kapcsolódó jogszabályi rendelkezéseiről. Szavazógépnek használja őket, akik nemhogy az itt élők, de saját jogaik képviseletét sem tudják ellátni.

Nem elegáns az évtizedek alatt a hivatal szakembereitől szerzett tudást saját hívei ellen fordítani.]

      A szellemi sötétség mellett a város közterületeit is sötétbe borította. Először tíz éve a fényűző program keretében az új lámpákat a régi oszlopok tetejére engedte felrakni, mintha sima égőcseréről lenne szó. A járdákat nem, csupán az úttesteket világították meg a legtöbb helyen. Az általam sokadszorra kezdeményezett fénymérés eredménye alapján a vizsgált területen (ezt nem árulta el, hol) a lámpák harmadánál nem volt megfelelő a közvilágítás. A fényűző program teljes kudarca.

[Az energia áremelés hatására javasolta, hogy kapcsolják le a lámpák közel felét. Kiderült a le és felkapcsolás költsége, a megtakarítás mértéke és az állami kompenzáció miatt rossz döntést és felesleges bosszúságot okozott az itt élőknek.]

 Most csúszik a tervezés, a kormányengedélyt újra meg kell kérni és nem elérhető az itt élők számára, hol és mit akar csinálni az egymilliárdos hitel felvétele után. Mi a garancia, hogy most nem szúrja el? Sárgafényű lámpák által jól megvilágított járdák ez a feladat. Nem feltétlen okos lámpákra, hanem okos döntéshozókra és kivitelezőre van szükség.


      A közterületek takarítása megfelelő szervezeti keretet, egy alkalmas felelős vezetőt, aki csak egy felettesnek köteles beszámolni és nem ugráltat hat - hét vezető egyszerre, és az elvárt munkához szükséges személyi és dologi forrásokkal rendelkezik. Amíg ezt nem látom a költségvetésben, a vezetőcsere csupán a felelősség elkenése. A tavalyival egyező pénz és a növényzetre adott 200 millió elmaradása, azt üzeni tovább romlik a köztisztaság a városban.

      Buszjáratok száma, számozása, megállóhelyek átnevezése az Ön tavaly őszre szóló ígérete a városi fórumok résztvevői számára. Ez nem valósult meg. Két választ kapnak Brüsszel (háború, gender stb.) vagy a másik verzió majd jön egy új flotta és majd akkor meglátjuk mennyibe kerül az üzemeltetése. Kevesebb járat, kevesebb utas, több autó, kevés a parkoló. Ebben az ördögi körben kering a város évek óta.

[Hiába lesznek az új buszok környezetbarát járművek, ha az itt élőket a kevés járat, nem a helyieknek megfelelő menetrend és útvonalak miatt régi használt kocsik vásárlására szorítja.]

       Összességében az itt élőket és a képviselők érdemi részvételét nélkülöző POLGÁRMESTERI MEGSZORÍTÓ CSOMAGOT tárgyalunk. Amit késve nyújtott be, hogy ne lássanak át az itt élők a szitán. A működés előző évek számainak változatlanul hagyásával, folyamatosan veszít reálértékéből, lefordítva sötétebb, koszosabb közterületek, kevesebb buszjárat estén több régi autó és kevés parkoló lesz.

A részönkormányzatok kerete évtizedek óta nem változott, javaslom duplájára emelni. Kíváncsi vagyok, hogy szavaznak a városrészi képviselők.

Az eltúlzott létszámú négy politikai vezető arcpirító jövedelmének emelése. A polgármester másfélmillió helyett több mint hárommilliót, három politikus helyettese 1, 3 millió helyett közel két és fél milliót kaphat visszamenőleg tavaly októbertől. Az itt élők nyugdíja és bére az Önök magaslatáról már nem is látszik.

      Kérem a 42 módosító indítványomat támogatni szíveskedjenek. Amelyek a polgármester választási ígéreteit és az itt élők jogos kéréseit tartalmazzák.

     

  1. Előterjesztés a Kaposvári Turisztikai Marketing Nonprofit Kft. ügyvezetőjének megválasztásáról

Kérdés:

Önkormányzati törvény 32. § (2) bekezdés b) pontja alapján feltett kérdéseim a polgármester úrhoz a következők:

 

Mi a jelölt végzettsége, írtak ki pályázatot? Hány jelölt adott be pályázatot, kik bírálták el, milyen szempontok szerint? Milyen módon rendezték a tulajdonosok a cég tőke- és pénzügyi helyzetét, amit a FEB előírt? A cégben 17%-kal van bent a Hunguest Hotels Zrt. a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opus Global Nyrt. közvetett többségi tulajdonában áll még? A bevételeket a Kaposvár Kártya, kölcsönzés és idegenvezetés képezte. Mi szükség van erre a cégre az itt élőknek, akik csak beleölik a pénzt egy lyukas korsóba?

Hozzászólás:

Két év alatt polgármester úr két ügyvezetőt ajánlott a Közgyűlésnek, egyiknek sem volt szakirányú végzettsége, és egyiket sem pályázat útján választotta ki a Közgyűlés. Az ügyvezető megbízási díja 8.300.000 Ft, ez átlag havi 691.000 Ft havi díjazást jelent. A cégnek 28 milliós vesztesége volt és jegyzett tőkéjének felét felélte. Még egyszer megkérdezem mi szükség van erre a cégre?

 

  1. Előterjesztés KÉPVISELŐI ÖNÁLLÓ INDÍTVÁNY a fizetőparkolók üzemeltetéséről szóló 58/2010.(XI.17.) önkormányzati rendelet módosításáról

Kérdés:

Hozzászólás:

 

  1. Előterjesztés KÉPVISELŐI ÖNÁLLÓ INDÍTVÁNY Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata szociális és gyermekjóléti intézményeiben foglalkoztatott közalkalmazottak elismeréséről szóló 5/2022. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Kérdés:

ZÁRT ÜLÉS

Előterjesztés egyedi közgyűlési döntéssel önkormányzati bérlakás kijelölése ügyében