Demokrácia, nyilvánosság, előterjesztések
KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY
Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének ……/2024. (X. ….) önkormányzati rendelete a Közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ.) 21.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(2) A kaposváriak, a Közgyűlés tagjai és a meghívottak részére az ülés munkatervben szereplő előterjesztéseit és a meghívót a Közgyűlés ülése előtt tíz munkanappal elektronikusan hozzáférhetővé kell tenni. A munkatervben nem szereplő munkaterv szerinti bizottsági ülések után készített rendkívüli előterjesztéseket – a halaszthatatlan tárgyalás indoklásával - úgy kell hozzáférhetővé tenni, hogy az legalább az ülés előtt egy nappal 24 órával a tárgyaló testületek tagjai rendelkezésére álljon. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Közgyűlés dönt. A Közgyűlés közmeghallgatásának meghívóját tizenöt munkanappal az ülés előtt hirdetményben és a helyi sajtóban is közzé kell tenni.
Indokolás
A Közgyűlési előterjesztések késedelmes kiküldése olyan méreteket öltött, hogy a Közgyűlés megalapozott döntéshozatalát veszélyezteti. Nagyságrendileg több a munkatervben nem szereplő előterjesztések száma, ami a jelenlegi szabályozásban az előterjesztőknek túl tág teret nyújt. Ezért a munkatervben nem szereplő megkülönböztetés törlése indokolt.
A munkaterv szerinti bizottsági ülések után készített rendkívüli előterjesztések esetén elengedhetetlen a halaszthatatlan tárgyalás indoklása, továbbá a legalább az ülés előtt egy nappal való közzététel helyett a 24 óra szerepeltetése, ami objektíven számon kérhető. Jelenleg a Közgyűlés közmeghallgatásának meghívójáról nincs külön szabály, így mivel nem előzi meg a testület ülést bizottsági tárgyalás 4 nappal korábban is elég lenne a lakosságot értesíteni, ami tarthatatlan. A közmeghallgatás a Közgyűlés munkatervében szerepel, de ez nem jelent megfelelő nyilvánosságot. 2019. évet megelőzően a költségvetés előtt tartott közmeghallgatást a Közgyűlés, amely jó gyakorlattal szakítani súlyos hiba. A korábbi szabályozásban a költségvetés tervezetét 10 nappal korábban közzé kellett tenni. Javaslom, hogy tizenöt munkanappal az ülés előtt hirdetményben és a helyi sajtóban is legyen kihirdetve a közmeghallgatás helye, ideje és napirendje.
A benyújtott SZMSZ tervezete is indokolja azt, hogy az előterjesztéseket és a meghívót a Közgyűlés ülése előtt tíz munkanappal elektronikusan hozzáférhetővé kell tenni. Ennek hiányában nem lehet a jövőben interpellációt benyújtani.
33. § (1) Az interpelláció valamely probléma önkormányzati képviselő által történő felvetése és kifejtése a Közgyűlés ülésén és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz. (2) Interpellálni a Közgyűlés vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet. A Közgyűlés azt az interpellációt tárgyalhatja, amelyet az ülésnapot megelőző nyolcadik munkanapon 16.00 óráig a jegyzőhöz írásban benyújtottak. (3) Írásban benyújtottnak akkor minősül az interpelláció, ha azt az önkormányzati képviselő: a) aláírva papír alapon a jegyzőnek benyújtotta vagy, b) a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 325. § (1) bekezdés g) vagy j) pontja szerinti magánokiratban a jegyzőnek elektronikus úton megküldte. (4) Az interpellációban címszerűen kell megjelölni annak tárgyát, valamint tartalmaznia kell az annak alapjául szolgáló tények és körülmények közlését. (5) Nem nyújtható be interpelláció olyan ügyekben, amelyek az adott ülés napirendjén szerepelnek.