Jogegyenlőség Közgyűlés tagjainak díjazása azonos alap szerint képződjön
KÉPVISELŐI INDÍTVÁNY
Előterjesztés az önkormányzati rendeletek hatályosulásáról
Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének
…/2025. (……..) önkormányzati rendelete
a Közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Kaposvár Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§
A Közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 24/2024. (X. 14.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
2.§
(1) Ez a rendelet 2025. július 1. napján lép hatályba.
(2) A nemzetgazdasági átlagkereset alapján számított illetményre az 1. mellékletben meghatározott személyek a tárgyév július 1-jétől jogosultak.
Kaposvár, 2025. június 26.
Szita Károly dr. Csillag Gábor
polgármester jegyző
1. melléklet a …./2025. (….) önkormányzati rendelethez
A Közgyűlés és egyes szervei tagjainak juttatásai
1. Az önkormányzati képviselő tiszteletdíja 100 forintra kerekítve: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 17,5 %-a [100.000,- forint.]
2. Egy bizottsági tagsággal rendelkező önkormányzati képviselő tiszteletdíja 100 forintra kerekítve az 1. pontban meghatározottakon felül: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 19,25 %-a [110.000,- forint.]
3. Két bizottsági tagsággal rendelkező önkormányzati képviselő tiszteletdíja 100 forintra kerekítve az 1. pontban meghatározottakon felül: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 35.01 %-a [200.000 ,- forint.]
4. A tanácsnok tiszteletdíja 100 forintra kerekítve az 1. pontban meghatározottakon felül: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 70,02 %-a [400.000,- forint.]
5. A bizottság és részönkormányzat nem önkormányzati képviselő tagjának tiszteletdíja egy bizottsági/részönkormányzati tagság esetén 100 forintra kerekítve: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 19,25 %-a [110.000,- forint.]
6. A bizottság és részönkormányzat nem önkormányzati képviselő tagjának tiszteletdíja két bizottsági/részönkormányzati tagság esetén 100 forintra kerekítve: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) 35.01 %-a [200.000 ,- forint.]
7. Az önkormányzati képviselő díjmentes parkolási engedély, a Jogi, Összeférhetetlenségi és Ügyrendi Bizottság elnöke Jogtár-előfizetés természetbeni juttatásban részesül.
8. Az önkormányzati képviselő annyi havi tiszteletdíját veszti el, amennyi munkaterv szerinti közgyűlésen igazolatlanul nem vett részt.
9. Az önkormányzati képviselő annyi havi alapdíjon felüli tiszteletdíját veszti el, – kivéve, ha részönkormányzati ülésen nem vett részt és más részönkormányzat testületét is vezeti –, amennyi munkaterv szerinti bizottsági, településrészi önkormányzati ülésen igazolatlanul nem vett részt.
10. A bizottság nem képviselő tagja, valamint a településrészi önkormányzat testületének nem képviselő tagja annyi havi tiszteletdíját veszti el, amennyi munkaterv szerinti bizottsági, településrészi önkormányzati ülésen igazolatlanul nem vett részt.
11. Igazolt a távollét, ha az a Közgyűlés vagy szervei megbízásából történik, vagy elháríthatatlan külső ok következménye. A távollétet a polgármester igazolja. Igazolási kérelem a mulasztott testületi ülés napjától számított legfeljebb 7 napon belül, tartós akadályoztatás esetén az akadály megszűnését követő legfeljebb 7 napon belül terjeszthető elő.
általános INDOKOLÁS
Magyarországon az országgyűlés, az önkormányzatok és az állami, valamint autonóm szervek esetén: a megbízatás időtartamára havonta a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset (a továbbiakban: nemzetgazdasági átlagkereset) és az ahhoz rendelt szorzó alkalmazásával határozzák meg az egyes rendszeres havi juttatások összegét, biztosítva így azok értékének megőrzését. 2023-ban a bruttó átlagkereset 589 114 Ft. 2024-ben 646 800 Ft.
Az Alkotmánybíróság több határozatában is kimondta, hogy önkényes, a jogegyenlőség elvének megsértése miatt alkotmányellenes az olyan önkormányzati rendeleti szabályozás, amely a bizottsági munkáért az önkormányzati képviselőnek, illetőleg a nem képviselő bizottsági tagnak eltérő tiszteletdíjat állapít meg (39/2001. (X. 19) AB határozat, 21/2004. (VI.10.) AB határozat). Az Alkotmánybírósági döntése, annak elvi tartalma mindenkire kötelező.
2025. évi költségvetési előterjesztés az alábbiakat tartalmazza:
„Polgármester és alpolgármesterek díjazása A polgármester illetményét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 71.§. (2) bekezdése határozza meg. A szabályozás 2024. november 29-től változott akként, hogy a megyei jogú város polgármesterének illetménye a nemzetgazdasági átlagkereset (a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset) négy és félszeresének megfelelő összegű. A (4a) bekezdés alapján az illetmény számításánál a tárgyévet megelőző évnek a január első napjától december utolsó napjáig tartó időszakára vonatkozó, a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a foglalkoztatás szempontjából jelentős nonprofit szervezeteknél teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresetét kell alapul venni. A nemzetgazdasági átlagkereset alapján számított illetményre a polgármester főszabály szerint a tárgyév július 1-jétől jogosult. Az Mötv. 146/M.§-a előírja, hogy a fentieket 2024. október 1-jétől kell alkalmazni azzal, a polgármesteri illetmény 2024. évi megállapítása a 2023. év január–december közti időszakban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók esetében a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a foglalkoztatás szempontjából jelentős nonprofit szervezeteknél a 2024-ben közzétett nemzetgazdasági átlagkereset alapulvételével történik. A KSH által hivatalosan közzétett, jelen esetben alkalmazandó nemzetgazdasági átlagkereset 589.114,-F t, a polgármester illetménye ennek alapján került meghatározásra száz forintra kerekítve a határozati javaslatban. A Mötv. 80.§. (1) bekezdése szerint a főállású alpolgármester illetményének összegét a polgármester illetménye 70-90%-a közötti összegben a képviselő-testület állapítja meg. Javaslom az alpolgármesterek illetményének meghatározását a határozati javaslatban szereplő összegben. A polgármester a Mötv. 71.§. (6) bekezdése alapján, a főállású alpolgármester a 80.§. (3) bekezdése alapján havonta az illetménye 15%-ában meghatározott összegű költségtérítésre jogosult.”
Részletes indokolás
1.§
Fentiek alapján évente július 1 napjával emelkedik a polgármesteri illetmény és ezzel a három főállású alpolgármester illetménye is, akik képviselők. A Közgyűlés tagjainak jogegyenlősége úgy biztosítható, hogy az alakuló ülésen meghatározott tiszteletdíjak az előző évi, KSH által megállapított bruttó havi átlagbérhez igazodjanak. Így a Közgyűlés valamennyi tagjának arányosan változik a tiszteletdíja. Követelmény, hogy a népszuverenitást biztosító helyi választott testület tagjainak jogegyenlősége az azonos elveken és számításon alapuló koherens rendszert alkosson. Ez alapja a képviselői függetlenségnek a szabad mandátum gyakorlásának, annak elválaszthatatlan része. Az azonos alapon forint értékcsökkenését kompenzáló automatizmus biztosítja a Közgyűlés alakuló ülésén hozott döntésének megvalósulását, mivel öt év távlatában jelentős értékcsökkenés következne be. Az Országgyűlés változtatott gyakorlatán és a gazdasági válságot figyelembe véve a tiszteletdíjak nem ciklusonként, hanem évente az ország gazdasági teljesítőképességéhez igazodó megállapítást követ. A városvezetők számára külön határozatban kell rendelkezni a pontos összegről.
Az 1. melléklet 8. és 9. pontja a közgyűlés, illetve a bizottság ülésein igazolatlanul részt nem vevő képviselőt kívánja szankcionálni, azonban elírás miatt azonos tartalmú lett a két pont, amelyek különállása egyébként nem lenne indokolt. Ezért az eddigi helyes szabályozásnak megfelelően a bizottsági ülésen részt nem vevő képviselőt értelemszerűen ezen tevékenységéért kapott tiszteletdíjának megvonásával lehet szankcionálni.
2.§
Hatályba léptető rendelkezés igazodik a Közgyűlés többi tagjához (polgármester, alpolgármesterek)
Élve a Mötv. 32.§ (2) bekezdés c) pontjában foglalt jogommal kérem, hogy ezen írásban benyújtott hozzászólásomat a jegyzőkönyvhöz csatolják.