Részönkormányzat választás
KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY
Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének ……/2024. (X. ….) önkormányzati rendelete a Közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ.) a 42/A- 42/C.§ helyébe a következő rendelkezés lép:
„42/A. § (1) A településrészi önkormányzat nem önkormányzati képviselő tagjait a Közgyűlés a településrész választópolgárainak jelölése ismeretében választja meg.
(2) A településrészi jelölőgyűlést a településrész egyéni választókerületben megválasztott önkormányzati képviselője hívja össze és vezeti.
(3) A jegyző a jelölőgyűlést megelőzően a jelölőgyűlés helyét és idejét a településrészen közzéteszi. A jelölőgyűlés törvényességi felügyeletét a jegyző látja el.
42. § (1) A jelölőgyűlésen minden a településrészen lakó - vagy tartózkodási hellyel rendelkező - választópolgár ajánlhat jelöltet, illetve jelöltként állítható. A helyben lakás tényének igazolására az önkormányzati képviselőválasztásra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(2) A jelölőgyűlésen az (1) bekezdés szerinti résztvevők a jelöltek személyére ajánlásokat tesznek, amelyet a jelölt személy elfogadó nyilatkozatát követően a jelölőgyűlés vezetője egyenként megszavaztat. Jelölt az lesz, akit a jelenlévők több mint egyharmada támogat.
(3) A (2) bekezdés alapján összeállított betűrendes névsorban szereplő személyekre a jelölőgyűlésen az (1) bekezdésben résztvevők nyílt vagy titkos szavazással szavaznak, titkos szavazás tartásához a jelenlévők több mint felének támogatása szükséges.
(4) Nyílt szavazás lefolytatásakor a jelölőgyűlés vezetője egyenként felteszi szavazásra az ajánlott személyek nevét. A szavazás kézfelemeléssel történik.
(5) Titkos szavazás lefolytatására az (1) bekezdés szerinti résztvevők háromtagú szavazatszámláló bizottságot hoznak létre, akik maguk közül elnököt választanak. Az elnök a szavazás eredményéről készített jegyzőkönyv alapján hirdeti ki a jelöltekre leadott érvényes és érvénytelen szavazatok számát.
(6) Az (5) bekezdésben rögzített szavazás szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik, az önkormányzati képviselőválasztásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával.
42/B. § (1) A jelöltekről a jelölőgyűlés vezetője jegyzéket készít, amely tartalmazza:
a) a jelölt nevét, lakcímét, születési idejét;
b) a kapott szavazatok számát.
(2) A jegyzéket a kapott szavazatok számának csökkenő sorrendjében kell összeállítani.
(3) A jegyzéket és a jelölőgyűlés jegyzőkönyvét a jelölőgyűlés vezetője tizenöt napon belül megküldi a polgármesternek.
(3) A jegyző törvényességi véleményével a polgármester előterjesztést nyújt be a Közgyűlés ülésére a részönkormányzat testülete tagjainak megválasztása érdekében.
42/C. § (1) A részönkormányzat testületének tagjait a Közgyűlés választja meg a jelölőgyűlés által javasolt jelöltek közül. Az eskü szövegét a legfiatalabb önkormányzati képviselő olvassa elő.
(2) Ha a részönkormányzat testület nem önkormányzati képviselő tagjának megbízatása megszűnik, a polgármester előterjesztést nyújt be a Közgyűlés elé a jelölőgyűlésen készült jegyzéken szereplő jelölt megválasztása érdekében. A jegyzéken szereplő jelölt hiányában a Közgyűlés tagot nem választ.”
Indokolás
„Döntsön a nép!” húsz évig meglévő elvvel szemben a „Dönt a polgármester javaslatára a Közgyűlési többség!” elv érvényesül a településrészi önkormányzatok felállításakor. Kaposfüred, Toponár, Töröcske, Kaposszentjakab lakói nagy számban vettek részt a korábbi jelölőgyűléseken és a közterületek jelenlegi állapota miatt bizonyára továbbra is részt vennének a saját részönkormányzatuk létrehozásában. A javaslat a korábbi húsz évet megélt és jól működő szabályozást javasolja visszaemelni a SZMSZ-be. Emlékeztetőként a Töröcskei Részönkormányzat egyik helye régóta betöltetlen, három tag mondott le. Az utolsó írásban benyújtott lemondást a polgármester nem küldte meg a címzetteknek a Közgyűlés tagjainak. Miután a lemondott tag ismét hozzáfordult tájékoztattam a Közgyűlést, így a lemondás nyilvánossá vált. Ezen településrészi önkormányzatokban semmi keresni valója a pártpolitikának, mivel nem ezen az alapon szerveződik.
A 2025. évi költségvetést a polgármester nem szavazta meg 35 év után először. Azonban a részönkormányzatok testületei Kaposfüred kivételével nem támogatta, hogy 7 év után a szuperinfláció alatt elértéktelenedett helyben felhasználó pénzt emelje a Közgyűlés. Az éves maximális emelés a polgármester havijának felel meg, azaz hárommillió forintnak, amit az itt élők ki tudnak fizetni. A szavazások alapján a részönkormányzati képviselők Kaposfüred kivételével nem képesek kiállni az itt élőkért, ezért vissza kell térni a húsz éven keresztül jól működött jelölőgyűlési rendszerhez, ahol az itt élők választják ki maguk közül a legalkalmasabbakat a településrész képviseletére.


Toponári Településrészi Önkormányzat
A határozati javaslat elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
A rendelettervezetek elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
Kaposszentjakabi Településrészi Önkormányzat
A határozati javaslat elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
A rendelettervezetek elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
Kaposfüredi Településrészi Önkormányzat
A határozati javaslat elfogadását támogatta.
A rendelettervezetek elfogadását támogatta.
Töröcskei Településrészi Önkormányzat
A határozati javaslat elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
A rendelettervezetek elfogadását támogatta. A képviselői módosító indítványokat
nem támogatta.
Élve a Mötv. 32.§ (2) bekezdés c) pontjában foglalt jogommal kérem, hogy ezen írásban benyújtott hozzászólásomat a jegyzőkönyvhöz csatolják.