Három alpolgármester fejenként 1,3 helyett 2,5 millió/hó?

KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY                           

Előterjesztés Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 2025. évi költségvetési rendelete megalkotásáról és a közszolgálati tisztségviselőkről szóló törvény végrehajtásáról szóló 26/2012.(IV.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

határozati javaslat:

3. A Közgyűlés a foglalkoztatási jogviszonyban álló alpolgármesterek illetményét a Mötv. 80.§. (1) bekezdése szerint 2024. október 15. napjától a polgármester illetményének 70%-ában, havonta 1.855.700- Ft-ban állapítja meg, költségtérítésük a Mötv. 80.§. (3) bekezdése alapján havonta 278 400 - Ft.

Indokolás

A 2025.évi költségvetés elbocsájtásokat tartalmaz a cégek személyi kiadásainak csökkentése és a Hivatal 6 fős létszám leépítésé alapján. A bérmegtakarítás az alpolgármesterek számának és díjazásának felülvizsgálatával kell kezdődnie. Mivel itt lehet a legtöbb megtakarítást elérni, ilyen magas bérek csak a politikai vezetőknél van az önkormányzati rendszerben. Hagyományosan egy főállású alpolgármester van Kaposváron, aki a polgármester általános helyettese. Így volt a jelenlegi polgármester is 1990-1994 között egyedül főállású polgármester (fizetése nem érte el a polgármester 45.000 Ft-os fizetését), amikor 10.000 lakóval több élt Kaposváron. Kétszer akkora volt a testület, mint ma és az önkormányzat látta el az alapvető közszolgáltatásokat, oktatást stb. Egy alpolgármester esetén nem kell elküldeni a dolgozókat, hiszen két alpolgármester évi 60 millió forintba kerül az itt élőknek.

A 2025.évi költségvetés a polgármester saját költségvetése. Több mint tízszer többet kap, mint a minimálbéren dolgoztatott emberek. Vajon az itt élő nyugdíjasok közül hányan kapnak 300.000 Ft-os nyugdíjat? A polgármester havija 3.048.650 Ft (évi 36.583.800 Ft) a három főállású alpolgármester fejenként 2.438.920 Ft-ot (évi 29.267.040 X 3 87.801.120 Ft) visz haza. Az itt élőknek évente 124.384.920 Ft-ba kerül a négy politikai vezető, ami 5 évre vetítve 621.924.600 Ft. Több mint félmilliárdot öt év alatt? Négy kaposvári dolgozó mikor keresett és hol ennyit?

Na ezért nem készült el az előterjesztés a bizottsági hétre, ezért nincs az itt élőknek közmeghallgatás a költségvetés ismeretében. Ezért nincs nyilvános érdekegyeztető fórum a munkaadókkal, munkavállalókkal, szakszervezetekkel. Mert szégyellik, sunnyognak. Gépkocsihasználat, ingyenes parkolás még ezekhez? Dicsőséges nagyurak, mit képzeltek?

Főállású alpolgármesterek díjazása a Mötv. 80. § (1) bekezdése szerint a polgármester illetménye 70-90 %-a közötti összegben a képviselőtestület állapítja meg.

Polgármester illetményének 70%-a esetén 2.134.100 Ft (ez havi    788 600 Ft emelés)

Polgármester illetményének 80%-a esetén 2.438.900 Ft (ez havi 1.093.400 Ft emelés)

Polgármester illetményének 90%-a esetén 2.743.800 Ft (ez havi 1.398.300 Ft emelés)

Polgármester illetményének 70%-a, 1.855.700 Ft (ennek 15%-a költségtérítés 278.400 Ft)

Polgármester illetményének 80%-a, 2.120.800 Ft (ennek 15%-a költségtérítés 318.120 Ft)

Polgármester illetményének 90%-a, 2.385.900 Ft (ennek 15%-a költségtérítés 357.900 Ft)

Az alpolgármesterek díjazását 2022. január 1. napjára visszamenőlegesen állapította meg a Közgyűlés, a legnagyobb infláció idejére fejenként havi 301.930 Ft emelést kaptak, a havijuk 1.345.500 Ft/hó lett.

A törvényi minimum havi 788. 600 Ft emelést jelent ezt tartalmazza a módosító indítvány azzal, hogy ezt a mértéket is feltűnően aránytalannak és a közpénzek elherdálásának tartom, azonban ezt csak a bíróság mondhatná ki. Bírósághoz fordulás jogát azonban korlátozta a jogalkotó, így csak a kormányhivatal, illetve az érintett kérhetné jogsérelem (közmegvetésnek teszi ki a szabályozás) címén.

A polgármester eddig következetesen a maximális 90%-ot javasolta a helyetteseinek, azzal, hogy elégedett a munkájukkal. Nem tesz különbséget az alapján, hogy az általános helyettese, a legnagyobb, még nála is 10%-kal magasabb támogatottsággal bíró alpolgármester 11 éve látja el ezt a feladatot. Az előző ciklus közben először társadalmi, majd 2 éve főállású alpolgármesterről vagy a 3 hónap óta megválasztott alpolgármesterről van szó.

A kettős mérce itt is megtalálható, ahogy a béremelésnél is, más a politikai vezető díjazása és a képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselői díjazás. A köztisztviselőknél és ügykezelőknél ragaszkodik a díjazásuk teljesítménynek megfelelő differenciáláshoz a politikusoknál nem. Különösen furcsa, ha egy politikai vezető, nem a koalíciós vagy kifelé ellenzékinek beállított szövetségesétől tartva nevez ki korábban egy főállású alpolgármester helyett hármat. Azokat saját pártjából választva egyenként hitegeti az utódlás mákonyával, így nem mer köztük sem letöltött idő, sem szakmai hozzáértés alapján differenciálni.

 

Az emelés időpontjának a 2024. október 15. napját javaslom, mivel a Közgyűlés többsége leszavazta az SZMSZ megalkotásakor a mandátum keletkezésének 2024.október 1. napjára vonatkozó módosító indítványomat.

 

Élve a Mötv. 32.§ (2) bekezdés c) pontjában foglalt jogommal kérem, hogy ezen írásban benyújtott hozzászólásomat a jegyzőkönyvhöz csatolják.

 

 

2024. október 10-i KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY

„Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének ……/2024. (X. ….) önkormányzati rendelete a Közgyűlés és szervei szervezeti és működési szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ.) 59.§-a helyébe azalábbi rendelkezés lép:

59. §

(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdés kivételével - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet 1. mellékletét 2024. október 1. napjától kell alkalmazni.

INDOKOLÁS

 A 2019. OKTÓBER 13. NAPJÁN MEGVÁLASZTOTT KÉPVISELŐK MANDÁTUMA ÖT ÉVRE SZÓLT AZ AKKORI ALAPTÖRVÉNY SZERINT. A Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik (2022.07.23.) módosításával megállapított 35. cikk (2) bekezdését a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2019. évi általános választását követő helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választására is alkalmazni kell azzal, hogy a 35. cikk (3) bekezdésétől eltérően a hivatalban lévő képviselő-testület és polgármester megbízatása 2024. október 1-jéig tart.

A jogalkotás alapvető követelménye a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 2. § (2) bekezdése alapján, miszerint a jogszabály a hatálybalépését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, kötelezettséget nem tehet terhesebbé, valamint nem vonhat el vagy korlátozhat jogot, és nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé. Jogosultságot azonban igen. Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik (2022.07.23.) módosítása rögzítette a polgármesterek és képviselők jogviszonyának kezdő napját. Ezen alapelv alapján 2024. október 1. napján kell hatályba léptetni a képviselői jogállásra vonatkozó részt, ahogy ezt tesszük a másik jogállási szabályozásnál.

 

Élve a Mötv. 32.§ (2) bekezdés c) pontjában foglalt jogommal kérem, hogy ezen írásban benyújtott hozzászólásomat a jegyzőkönyvhöz csatolják.

 

.