KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY busz

KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY

Előterjesztés Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 2024. évi költségvetési rendelete megalkotásáról és a közszolgálati tisztségviselőkről szóló törvény végrehajtásáról szóló 26/2012.(IV.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

….kiegészítő határozati javaslat

…….. A Közgyűlés az itt élők igényének megfelelő a buszjáratok számának növelése érdekében megvizsgálja a Kaposvári Közlekedési Zrt. elmúlt évben kért díjemelési javaslatait, a vállalat veszteségeit, azok csökkentésére adott önkormányzati támogatásokat, továbbá a buszjáratok megváltoztatott számozásának, útvonalának visszaállítását. A buszjáratok számának növelésére a lakosság igényét felméri és ezt követően az itt élők egyidejű tájékoztatása mellett dönt további kedvezmények nyújtásáról és a járatszámok növeléséről.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: dr. Csillag Gábor jegyző

   Balogh Beáta igazgató

Határidő: bértábla kidolgozása 2024.04.01.

 

 

Indokolás

 

A busszal közlekedés visszaesését a 2021. évi drasztikus járatszámcsökkenés, a kaposváriak számára idegen új járatvonaltérkép okozza az itt élők szerint. Interpellációmra válaszolva derült ki, hogy „az új menetrend egy átlagos hétköznap 26%-os járatszám csökkenést jelent, ami a vállalat számára egy teljes évben üzemelő új menetrend esetén 90-100 millió Ft megtakarítást jelent.” Arra a kérdésre, hogy mennyivel csökkent hétvégén a buszjáratok száma, nem válaszolt. A járatvonalak és a járatok számozásának megváltoztatásának háttere, hogy ne lehessen hivatkozni könnyen a drámai csökkentésre.

 

Lakossági fórumon azt ígérte, hogy a buszok régi számozását visszaállítja a jövő évi választások után, őszre. Miért kell őszig várni, volt rá 3 és fél éve a rossz döntése helyrehozatalára? Mi lesz az útvonalakkal, ha visszaáll a régi számozás? Ezekre a kérdésekre nem adott választ.

 

Az itt élőkkel konzultálni ebben a kérdésben kell, az általuk fizetett veszteség kompenzáció mértéke alapján, járatszámemelés vagy újabb kedvezmények és járatszámcsökkentés?

 

Az előterjesztő a 2023 novemberében az alábbi indokokkal kérte az áremelést:

„Az üzleti tevékenység ráfordításainak 2024. évi tervezett összege 435.704 ezer Ft-tal, 30,0 %- kal meghaladja a 2023. évi várható összeget. A Közlekedési Zrt. javaslatában bemutatta, hogy önkormányzati veszteségkiegyenlítés nélkül a társaság 2024. évi biztonságos működéséhez átlagosan 319,0 %-os tarifaemelés lenne szükséges. [500 Ft buszjegy esetén 319%-os emelés 1.595 Ft-os buszjegyet jelent] Ilyen mértékű díjemeléssel az igénybe vevők nem terhelhetők, ilyen mértékű áremelés jelentős forgalom-csökkenést okozna. A Szolgáltató 2024. évre vonatkozóan a jegyek és bérletek esetében is 5,1 %-os díjemelést javasol. A pótdíjak 2022. július 1-i hatállyal jelentős mértékben (14,9 – 166,7 %-kal) emelésre kerültek, ezért a Szolgáltató további emelést most nem javasolt.”

 

„A korábbi évek gyakorlata alapján a bevétellel nem fedezett költségek részbeni fedezetére a Szolgáltató részére támogatást biztosít az önkormányzat. Tekintettel arra, hogy a Társaság üzleti terve, valamint a Kapos Holding tagvállalatai részére nyújtandó önkormányzati támogatás mértéke még egyeztetés alatt áll, ezért javasolom, hogy a Közlekedési Zrt. 2024. évi támogatásáról a költségvetési rendelet elfogadásával egyidejűleg döntsön a képviselőtestület.”

 

A polgármester a Közgyűlési döntést követően újabb kedvezmények bevezetését jelentette be a Közgyűlés megkérdezése, előzetes tájékoztatása nélkül.

Nem indokolta, miért tesz különbséget a tanulók között, így a 14-18 éves korosztály miért nem jogosult a támogatásra?

 

A szociális rendeletben a kismamák részére és a három vagy több gyermeket nevelő anya, illetve a három vagy több gyermeket igazoltan egyedül nevelő apa számára tömegközlekedési támogatás biztosítható, amennyiben munkaviszonnyal rendelkezik és a bérlet a munkába járásához szükséges, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 400%-át (114.000 Ft) nem haladja meg. A tömegközlekedési támogatás a legkisebb gyermek 3. életévének betöltését követően, legfeljebb a 8. életévének betöltéséig adható. Nem tisztázott az új kedvezmény korhatára, miért tér el az eddigi korhatártól? Mitől lesz normatív és nem diszkriminatív a szabályozás?

 

A szociális rendelet nem általános, alanyi jogon járó kedvezményről szól, hanem szociális rászorultság mellett egyéb feltételek igazolása esetén nyújt támogatást. A 65 év alatti nyugdíjasok számára bejelentett egy buszjegy áráért vehető bérlet Kaposvár kártya rendelkezésre állása mellett szintén nem tartalmaz szociális rászorultságot.

 

Tisztáznia kell a Közgyűlésnek, hogy az itt élők között, miért diszkriminál, miért kell kérelmezni és szociális rászorultságot igazolni az egyik kaposvárinak, a másiknak miért nem. A 64 éves magas nyugdíjat kapó és a 64 éves alacsony keresetű dolgozó vagy kora miatt már munkát nem kapó között, miért tesz különbséget. A kedvezményrendszer kapcsán a városvezetésnek választ kell adnia, mit tettek az állami kedvezményrendszer kompenzációja érdekében, amit a főváros megkap, de Kaposvár nem. A veszteséges cég kapcsán pedig tájékoztatni kell a lakosságot, hogy az itt élők mekkora összeget fizetnek az új kedvezményekért, mivel ingyenességről beszélni ebben az esetben a valóság elhallgatása.

 

Választ kell adni az itt élőknek, hogy a pénzükből milyen buszjáratokat tud biztosítani a város, illetve mennyibe kerülne a járvány előtti menetrend visszaállítása.

 

A Közgyűlés, mint jogalkotó felelőssége olyan szabályozást alkotni, amely normatív és nem diszkriminálja az itt élők jelentős részét.

Előterjesztés Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 2024. évi költségvetési rendelete megalkotásáról és a közszolgálati tisztségviselőkről szóló törvény végrehajtásáról szóló 26/2012.(IV.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

….kiegészítő határozati javaslat

…….. A Közgyűlés az itt élők igényének megfelelő a buszjáratok számának növelése érdekében megvizsgálja a Kaposvári Közlekedési Zrt. elmúlt évben kért díjemelési javaslatait, a vállalat veszteségeit, azok csökkentésére adott önkormányzati támogatásokat, továbbá a buszjáratok megváltoztatott számozásának, útvonalának visszaállítását. A buszjáratok számának növelésére a lakosság igényét felméri és ezt követően az itt élők egyidejű tájékoztatása mellett dönt további kedvezmények nyújtásáról és a járatszámok növeléséről.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: dr. Csillag Gábor jegyző

   Balogh Beáta igazgató

Határidő: bértábla kidolgozása 2024.04.01.

 

 

Indokolás

 

A busszal közlekedés visszaesését a 2021. évi drasztikus járatszámcsökkenés, a kaposváriak számára idegen új járatvonaltérkép okozza az itt élők szerint. Interpellációmra válaszolva derült ki, hogy „az új menetrend egy átlagos hétköznap 26%-os járatszám csökkenést jelent, ami a vállalat számára egy teljes évben üzemelő új menetrend esetén 90-100 millió Ft megtakarítást jelent.” Arra a kérdésre, hogy mennyivel csökkent hétvégén a buszjáratok száma, nem válaszolt. A járatvonalak és a járatok számozásának megváltoztatásának háttere, hogy ne lehessen hivatkozni könnyen a drámai csökkentésre.

 

Lakossági fórumon azt ígérte, hogy a buszok régi számozását visszaállítja a jövő évi választások után, őszre. Miért kell őszig várni, volt rá 3 és fél éve a rossz döntése helyrehozatalára? Mi lesz az útvonalakkal, ha visszaáll a régi számozás? Ezekre a kérdésekre nem adott választ.

 

Az itt élőkkel konzultálni ebben a kérdésben kell, az általuk fizetett veszteség kompenzáció mértéke alapján, járatszámemelés vagy újabb kedvezmények és járatszámcsökkentés?

 

Az előterjesztő a 2023 novemberében az alábbi indokokkal kérte az áremelést:

„Az üzleti tevékenység ráfordításainak 2024. évi tervezett összege 435.704 ezer Ft-tal, 30,0 %- kal meghaladja a 2023. évi várható összeget. A Közlekedési Zrt. javaslatában bemutatta, hogy önkormányzati veszteségkiegyenlítés nélkül a társaság 2024. évi biztonságos működéséhez átlagosan 319,0 %-os tarifaemelés lenne szükséges. [500 Ft buszjegy esetén 319%-os emelés 1.595 Ft-os buszjegyet jelent] Ilyen mértékű díjemeléssel az igénybe vevők nem terhelhetők, ilyen mértékű áremelés jelentős forgalom-csökkenést okozna. A Szolgáltató 2024. évre vonatkozóan a jegyek és bérletek esetében is 5,1 %-os díjemelést javasol. A pótdíjak 2022. július 1-i hatállyal jelentős mértékben (14,9 – 166,7 %-kal) emelésre kerültek, ezért a Szolgáltató további emelést most nem javasolt.”

 

„A korábbi évek gyakorlata alapján a bevétellel nem fedezett költségek részbeni fedezetére a Szolgáltató részére támogatást biztosít az önkormányzat. Tekintettel arra, hogy a Társaság üzleti terve, valamint a Kapos Holding tagvállalatai részére nyújtandó önkormányzati támogatás mértéke még egyeztetés alatt áll, ezért javasolom, hogy a Közlekedési Zrt. 2024. évi támogatásáról a költségvetési rendelet elfogadásával egyidejűleg döntsön a képviselőtestület.”

 

A polgármester a Közgyűlési döntést követően újabb kedvezmények bevezetését jelentette be a Közgyűlés megkérdezése, előzetes tájékoztatása nélkül.

Nem indokolta, miért tesz különbséget a tanulók között, így a 14-18 éves korosztály miért nem jogosult a támogatásra?

 

A szociális rendeletben a kismamák részére és a három vagy több gyermeket nevelő anya, illetve a három vagy több gyermeket igazoltan egyedül nevelő apa számára tömegközlekedési támogatás biztosítható, amennyiben munkaviszonnyal rendelkezik és a bérlet a munkába járásához szükséges, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 400%-át (114.000 Ft) nem haladja meg. A tömegközlekedési támogatás a legkisebb gyermek 3. életévének betöltését követően, legfeljebb a 8. életévének betöltéséig adható. Nem tisztázott az új kedvezmény korhatára, miért tér el az eddigi korhatártól? Mitől lesz normatív és nem diszkriminatív a szabályozás?

 

A szociális rendelet nem általános, alanyi jogon járó kedvezményről szól, hanem szociális rászorultság mellett egyéb feltételek igazolása esetén nyújt támogatást. A 65 év alatti nyugdíjasok számára bejelentett egy buszjegy áráért vehető bérlet Kaposvár kártya rendelkezésre állása mellett szintén nem tartalmaz szociális rászorultságot.

 

Tisztáznia kell a Közgyűlésnek, hogy az itt élők között, miért diszkriminál, miért kell kérelmezni és szociális rászorultságot igazolni az egyik kaposvárinak, a másiknak miért nem. A 64 éves magas nyugdíjat kapó és a 64 éves alacsony keresetű dolgozó vagy kora miatt már munkát nem kapó között, miért tesz különbséget. A kedvezményrendszer kapcsán a városvezetésnek választ kell adnia, mit tettek az állami kedvezményrendszer kompenzációja érdekében, amit a főváros megkap, de Kaposvár nem. A veszteséges cég kapcsán pedig tájékoztatni kell a lakosságot, hogy az itt élők mekkora összeget fizetnek az új kedvezményekért, mivel ingyenességről beszélni ebben az esetben a valóság elhallgatása.

 

Választ kell adni az itt élőknek, hogy a pénzükből milyen buszjáratokat tud biztosítani a város, illetve mennyibe kerülne a járvány előtti menetrend visszaállítása.

 

A Közgyűlés, mint jogalkotó felelőssége olyan szabályozást alkotni, amely normatív és nem diszkriminálja az itt élők jelentős részét.