KÉPVISELŐI MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNY buszkedvezmények, buszjáratok

Kiegészítő határozati javaslat:

A Közgyűlés felkéri a polgármestert, hogy a soron következő ülésére terjessze be újra a javaslatát kiegészítve a buszjáratok számának növelésével, és az egy buszjegy áráért kedvezményes tarifarendszer kibővítését, annak fedezetével együtt:

  1. A tanuló bérletjegy 14-18 éves korig, amely az oktatási intézmény által kiállított, érvényes diákigazolvánnyal vagy az óvoda igazolása alapján a részére kiállított tanuló igazolvánnyal és Kaposvár Kártyával együttesen vehető igénybe.
  2. A 60 év felettiek számára bérletjegy kaposvári lakosok részére Kaposvár Kártyával vehető igénybe.

Felelős Szita Károly polgármester

Közreműködik: dr. Csillag Gábor jegyző

Határidő: 2024. április 18.

 

A szociális rendeletben a kismamák részére és a három vagy több gyermeket nevelő anya, illetve a három vagy több gyermeket igazoltan egyedül nevelő apa számára tömegközlekedési támogatás biztosítható, amennyiben munkaviszonnyal rendelkezik és a bérlet a munkába járásához szükséges, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 400%-át nem haladja meg. A tömegközlekedési támogatás a legkisebb gyermek 3. életévének betöltését követően, legfeljebb a 8. életévének betöltéséig adható.

 

A szociális rendelet nem általános kedvezményről szól, hanem szociális rászorultság mellett egyéb feltételek igazolása esetén nyújt támogatást. A 65 év alatti nyugdíjasok számára bejelentett egy buszjegy áráért vehető bérlet Kaposvár kártya rendelkezésre állása mellett szintén nem tartalmaz szociális rászorultságot.

 

Tisztáznia kell a Közgyűlésnek, hogy az itt élők között, miért diszkriminál, miért kell kérelmezni és szociális rászorultságot igazolni az egyik kaposvárinak, a másiknak miért nem. A 64 éves magas nyugdíjat kapó és a 64 éves alacsony keresetű dolgozó vagy kora miatt már munkát nem kapó között, miért tesz különbséget. A kedvezményrendszer kapcsán a városvezetésnek választ kell adnia, mit tettek az állami kedvezményrendszer kompenzációja érdekében, amit a főváros megkap, de Kaposvár nem. A veszteséges cég kapcsán pedig tájékoztatni kell a lakosságot, hogy az itt élők mekkora összeget fizetnek az új kedvezményekért, mivel ingyenességről beszélni ebben az esetben a valóság elhallgatása. Választ kell adni az itt élőknek, hogy a pénzükből milyen buszjáratokat tud biztosítani a város, illetve mennyibe kerülne a járvány előtti menetrend visszaállítása. A Közgyűlés, mint jogalkotó felelőssége olyan szabályozást alkotni, amely normatív és nem diszkriminálja a Az itt élők jelentős részét.

 

Naponta 35 ezer ember és 537 helyi buszjárat fordul meg naponta a Közlekedési központban állította. Ebben benne vannak a vidéki buszok is? Ezek szerint átlag 65 ember van egy buszon?

„A szülők jellemzően személygépkocsival viszik általános iskolás korú gyermekeiket az oktatási intézményekbe, emiatt az általános iskolák környékén a reggeli és délutáni csúcsidőszakokban rendszeresek a forgalmi akadályok, a helyi autóbuszos közlekedést is nehezítő helyzetek.”

„Az a megtiszteltetés érte családon belül, hogy ő viszi az unokáit iskolába, óvodába és tapasztalja, hogy mekkora tumultus alakul ki az intézmények környékén. Ha jön egy szemetes autó, az még nagyobb gondot okoz.” [2023.11.30. Közgyűlési jegyzőkönyv]

67 évesen ingyen utazik a buszon Kecelhegy – Kisgát – Belváros és haza 2 óra alatt megvan 5 busz igénybevételével, autóval ennek az időnek a töredéke alapján megteszi. A járatszámok növelése a menetrend összehangolása nélkül, sok a rizikós átszállási idő figyelmeztetés, ami a kaposvári csúcsidős dugókban nem tervezhető.

6.41-kor Kecelhegyről (Bethlen Gábor u) a 31-es busszal 6.59-re a Helyi autóbusz állomáson van; 7.00-kor a Vasútállomáson felszáll a 85-ös buszra és 7.09-re a Kisgáton van 7.15-kor a Kisgátról egy perc alatt a Pázmány Péter megállóban van, rövid séta a suliig. Hazaút 7.30-kor a Pázmány Péter megállótól a 82-essel 7.40-re a Helyi autóbusz állomáson van. Itt rizikós 0 perces átszállással 7.40-kor a 32-essel a Kecelhegyen van 7.51-re (Bethlen Gábor u)

„Városunkban az iskolába, munkába járás tekintetében a személygépjárműves közlekedési mód dominanciája a jellemző, a helyi közösségi közlekedést használók száma évről évre csökkenő tendenciát mutat.”

 

Hány forintot fizetnek az itt élők a költségvetésen keresztül helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás ellátására?

Mikor növeli a buszjáratok számát, visszaállítva a korábbi menetrendet? Mennyivel csökkentette a járatok számát hétvégén, ha 26%-ot mondott átlag hétköznap? Ami azt jelenti, hogy egyes vonalakon hétköznap is nagyobb volt a csökkentés, nem negyedével csökkentették a járatokat. Mikor lesz olyan buszközlekedés, hogy évente ne növekedjen a régi, használt autók száma évente 800 és 1000 darab közt, ami megfolytja a várost, szennyezik a levegőt, nincs elég parkoló és csúcsidőben rendszeresek a dugók? Nem hiszi el az itt élőknek, hogy minél ritkábbak a járatok annál kevesebben utaznak busszal? Miért csodálkozik, hogy alig vannak a buszon, amikor autóba kényszeríti az itt élőket? Tudja, hogy nem csupán munkába kénytelenek az emberek autót használni, hanem akkor már a gyereknek sem vesznek bérletet? Viszik az egyiket iskolába, a másikat óvodába, külön órákra, sportolni, zeneiskolába. Ön ne tudná, hogy kifizetik a buszos cég veszteségét az itt élők az önkormányzati költségvetésen keresztül? Elhiszi még valaki, hogy ingyen van, ekkora veszteség mellett?  Ön ne tudná, aki kora miatt ingyen utazhatna, hogy a 65 éven felettiek utazásának költségét nem téríti meg az állam Kaposvárnak, bezzeg a fővárosnak, igen, hogy ezt is az itt élők fizetik ki? Miért nem őszinte, miért nem mondja meg, hogy a veszteség pótlása miatt nem jut pénz fontos feladatokra, így még a 65 éven felettiek is részt vállalnak a helyi buszos cég veszteségének finanszírozásában?  Ön szerint, ha nincs elég buszjárat, mire mennek az itt élők az ingyen választási kampány ígéretével? Tudja, hogy az itt élők rendes buszjáratokat, menetrend egyeztetést akarnak a MÁV-al, VOLÁN-nal, és a többi helyi busszal az átszállásoknál?

Mikor kapják vissza az itt élők a megszokott járatvonalakat és számozást? Amit megígért.

Mi történt két hónap alatt, amiért a javaslatával az üzleti tervvel, a Közgyűlési döntéssel szemben a több mint 800 milliós veszteséggel tervező önkormányzati cégnek plusz 41,6 millió Ft veszteséget generál, amit az itt élők pénzéből fizetne ki?

Az itt élők kérdése, hogy miért diszkriminál a kaposváriak között?

6-14 évesekkel szemben a 14-18 évesek miért maradnak ki a kedvezményből? Mennyibe kerül, ha a 14-18 évesek is megkapják a kedvezményt? 2388-an vannak és ők egyedül utaznak, míg a 6014 korosztályba 4781-en vannak és a szülők kísérik őket kocsival.

2818 nyugdíjas van 65 év alatt állítása szerint. Ez a szám csak az öregségi vagy egyéb nyugdíj-ellátásokat kapó személyeket is magában foglalja-e? Hány éves a legfiatalabb nyugdíjas a 2818 fő közül? Mit jelent létszámban és forintban, ha a 65 éves korhatárt leszállítja a város 60 évre vagy 55 évre? 2011 KSH adat 60-64 között 4699-en vannak az ön által kijelölt nyugdíjasok zöme ide tartozik, így a 60 év felettiek ingyenes utazás még 2000 fő se lenne.

A 65 év felettiek állami kedvezményét nem téríti meg az állam Kaposváron, úgy, mint a fővárosban? Ezt a kedvezményt az itt élők, így a nyugdíjasok is megfizetik, amikor a helyi költségvetésből pótolja az Közgyűlés a veszteséget?

A szociális rendeletben a kismamák részére és a három vagy több gyermeket nevelő anya, illetve a három vagy több gyermeket igazoltan egyedül nevelő apa számára tömegközlekedési támogatás biztosítható, amennyiben munkaviszonnyal rendelkezik és a bérlet a munkába járásához szükséges, feltéve, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 400%-át nem haladja meg. Miért van az egyik körnek szociális rászorultsági kikötés, míg a másik kör alanyi jogon kap támogatást?

A 64 éves alacsony keresetű vagy már munkát nem kapó ember, miért fizet a 64 éves magas nyugdíjjal rendelkező miért nem? A Közgyűlés a helyi jogalkotó, és indokolni köteles, miért szabályoz diszkriminatív módon a kedvezményeknél, miközben minden itt élő pénzéből fizeti a cég többszáz milliós veszteségét?

Összefoglalva, ugye, nincs itt semmi ingyen, csak a cirkusz a választások előtti, ingyen ígéretekkel? Ingyenes szemétszállítás ígérete hol van már?

„Kaposvárott eddig évenként 173 millió forintba került a háztartási szemét elszállítása, január 1-jétől ezt az összeget másra költheti a város, és megkíméli a városgazdálkodási társaságot az évenként több millióra rúgó kintlévőség behajtásától. Egy kaposvári család eddig évenként átlagosan nyolcezer forintot fizetett a szemétszállításért, a jövőben ezt az összeget másra költheti. A kedvezménytől az önkormányzat mindazonáltal azt is várja, hogy még nagyobb rend legyen a szeméttárolók környékén, és még inkább figyeljenek a városlakók a szelektív hulladékgyűjtésre – fűzte hozzá a polgármester.”